Twórcy prywatnych stron internetowych przeznaczonych dla przedsiębiorstw korzystają z wielu technologii internetowych umożliwiających tworzenie stron, portali lub sklepów internetowych. Zasadniczo, poza wyglądem graficznym, strony WWW współczesnych przedsiębiorstw wiele się między sobą nie różnią, a wszystkie przedstawiają podobną treść, dotyczącą firmy i oferowanych przez nią produktów.
Zachęcającym rozwiązaniem, na które decydują się nie wszystkie przedsiębiorstwa przy tworzeniu witryny internetowej, jest zamieszczenie na niej chatbota. Chatbot, nazywany inaczej chetterbotem, jest wirtualnym asystentem, którego zadaniem jest rozmowa z osobą odwiedzającą stronę internetową. Rozmowa ta ma charakter dialogu tekstowego, podczas którego chatbot zapoznaje internautę z tematyką strony, na której się obecnie znajduje.
Rozmowe z chatbotem
Dzięki swojemu oprogramowaniu, ten program komputerowy działający w sieci Internet, potrafi odpowiadać na pytania zadawane przez internautów. Jeśli są one niezrozumiałe chatbot stara się je sprecyzować i dobrać do nich najbardziej odpowiednią odpowiedź. Chatboty korzystają z własnych baz z danych wprowadzonych przez programistów, jednak mają też możliwość czerpania informacji z zewnętrznych źródeł umieszczonych w Internecie.
Historia chatbotów rozpoczęła się w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku, za pierwszego chatbota uznawana jest Eliza, zaprojektowana w 1966, symulująca psychoanalityka. Wraz z biegiem lat pojawiało się coraz więcej chatbotów, wśród których najsłynniejszymi są: Parry (chatbot imitujący człowieka chorego psychicznie) oraz Alice i Jabberwavky, symulujące ludzi, z którymi można odbyć rozmowy przy użyciu naturalnego języka i interfejsu tekstowego.
Najpopularniejszym polskojęzycznymi chatbotam jest Ania, działająca na stronie www.ikea.pl.
Rozwiązania wykorzystywane przy tworzeniu chatbotów są niezwykle ciekawe. Wirtualny asystent udzielający odpowiedzi na pytania zadane przez internautów może zainteresować ich działalnością firmy oraz udzielić wielu ważny informacji z nią związanych. Dzięki czemu staje się niezwykle pożytecznym narzędziem internetowym mogącym być wykorzystywanym w marketingu i reklamie wielu przedsiębiorstw.