W czasach, kiedy Internet stanowi niesamowicie silną broń w zakresie pozyskiwania nowych Klientów wiele firm zaczyna dbać o to, aby z broni tej korzystać. Część przedsiębiorstw decyduje się na pozycjonowanie stron internetowych, inni wybierają inną ścieżkę przeprowadzając kampanie linków sponsorowanych w Google AdWords, jeszcze inni komplilują obie te metody decydując się na wykorzystanie atutów obu z nich. Nie o tym jednak dziś chcemy pisać, ale o tym, czy watro zatrudnić specjalistę ds. SEO/SEM, który pracując na etacie miałby opiekować się stroną internetową należącą do Twojej firmy.
Czy warto zatrudnić specjalistę SEO/SEM?
Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie dokładnie zastanowić należy się nad specyfiką Twojej firmy, rozmiarem prac, które trzeba dla Ciebie wykonać, a także nad Twoimi planami na przyszłość. Przed podjęciem decyzji odnośnie tego czy chcesz zatrudnić specjalistę do spraw marketingu internetowego odpowiedzieć musisz sobie na kilka pytań. Po analizie odpowiedzi na nie będziesz wiedział jaką podjąć decyzję.
1. Jak wyglądałby koszt pozycjonowania Twojej strony przez agencję SEO?
Przed zatrudnieniem specjsliaty SEO musisz dobrze zbadać rynek dowiadując się jak kształtowałby się koszt pozycjonowania Twojej strony internetowej przez profesjonalne agencje SEO. Jeśli okaże się, że są one w stanie pozycjonować Twoją stronę np. za 500zł, to jasnym jest, iż zatrudnienie specjalisty wyjdzie Cię o wiele drożej, przez co nie będzie dla Ciebie optymalne.
Wygląda więc na to, że zatrudnianie osoby na etat opłacalne będzie w przypadku firm, które mają duże serwisy internetowe/sklepy lub po prostu dysponują dużą ilością stron do pozycjonowania, które w takim przypadku w agencji SEO kosztowałoby o wiele więcej. Wyjątek stanowią małe firmy, którym zależy, aby jak najmniej informacji na ich temat wychodziło na zewnątrz…
2. Czy zależy Ci na tym, aby informacje o Twojej firmie nie wychodziły „na zewnątrz”?
Drugi punkt programu to zastanowienie się nad tym, czy przy pozycjonowaniu Twojej strony nie będzie dochodziło do sytuacji, w których zajmująca się tym firma będzie miała dostęp do poufnych danych lub informacji, którymi po prostu nie chcesz się z nikim chwalić. W takim przypadku zdecydowanie zastanowić powinieneś się nad zatrudnieniem specjalisty SEO/SEM, który podpisawszy umowę lojalnościową zobowiązany będzie do tego, aby informacje takie zachować tylko dla siebie. Inaczej może być w przypadku agencji, która, jeśli dowodzona będzie przez szaleńca idiotę, może kiedyś zadziałać na Twoją szkodę.
3. Czy w Twojej firmie często zdarzają się sytuacje, w której potrzebne są konsultacje ze specjalistą SEO?
To pytanie jest bardzo ważne. Agencje nie zawsze mają czas, aby rozwiązywać problemów swoich Klientów. One nastawione są na to, aby osiągać cele. Specjalista pracujący na etacie zawsze jest do Twojej dyspozycji, zawsze może rozwiać wszelkie Twoje wątpliwości i zawsze w różnych tematach może pomóc. Dobrze przygotowana do pracy osoba przebywająca zawsze na miejscu to luksus, który w niejednej sytuacji okazać może się zbawienny.
4. Czy uważasz, że Twoja oferta poszukiwana jest przez Internautów?
Nie ma się co oszukiwać. W obecnym biznesie nadal są branże, które niekoniecznie reklamować muszą się w Internecie. Dlatego też przed zatrudnieniem specjalisty SEO musisz zastanowić się nad tym, czy Twoja oferta skierowana jest do osób, które korzystają z wyszukiwarki internetowej. Aby to sprawdzić skorzystać możesz z narzędzia, którym jest Keyword Planner. To dzięki niemu dowiesz się, czy osoby wpisujące słowa kluczowe związane z Twoją firmą robią to wystarczająco często, aby dotarcie do nich było dla Ciebie opłacalne, biorąc rzecz jasna pod uwagę koszt zatrudnienia eksperta. Kwestia ta dotyczy jednak zarówno przypadku zatrudniania pracownika, jak i nawiązywania współpracy z agencją.
5. Czy chcesz mieć własne, niezależne zaplecze?
Firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych często pozycjonuja je w oparciu o własne zaplecze SEO. Budowa zaplecza SEO to jedna z najważniejszych części procesu pozycjonowania. Jeśli więc chcesz mieć pewność, że po zakończeniu współpracy z pozycjonerem wyniki Twojej strony gwałtownie nie spadną, to najlepiej zatrudnij kogoś na etat i sam inwestuj w swoje zaplecze. Pamiętaj, że pracownik pracujący w oparciu o Twoje strony po zakończeniu współpracy nigdy nie zabierze Ci efektów swojej pracy. Agencja może to zrobić, co odczujesz bardzo szybko i pewnie zechesz do niej wrócić, bo będziesz od niej zależny. Mając swojego pracownika problem ten wykluczasz.
Mam nadzieję, że w powyższym artykule rozwiałem wątpliwości przynajmniej części z Was. Jeśli jednak nadal nie wiecie czy zatrudniać specjalistę SEO czy też nawiązać współpracę z firmą, to skontaktujcie się ze mną. Mogę być bowiem chętny na nawiązanie współpracy w jednej z obu tych form 🙂