Podstawową zasadą, z którą wiąże się pozycjonowanie stron internetowych jest pozycjonowanie strony pod kątem pozyskania wartościowych odwiedzin. Internauci generujące wartościowe odwiedziny to ci, którzy na stronę trafili w określonym celu i odnaleźli na niej to, czego szukali. Aby tak właśnie się działo należy zadbać o optymalny dobór słów kluczowych.
Czym są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe dla pozycjonowanej strony są frazami, które odwiedzający wpisać może w wyszukiwarce w celu odnalezienia konkretnej strony internetowej. Słowa te bezpośrednio związane są więc z pozycjonowaną stroną internetową.
Jak dobrać słowa kluczowe?
Łatwo można zauważyć, że prawidłowe dobranie słów kluczowych jest jedną z najważniejszych rzeczy w pozycjonowaniu strony. Błędne wykonanie tego procesu doprowadzić może do sytuacji, w której strona internetowa znajdować się będzie w czołówce wyszukiwań dla haseł, których nikt nie szuka, co byłoby całkowicie nieudaną kampania marketingu internetowego, dlatego też jedną z najważniejszych rzeczy w skutecznym pozycjonowaniu, jest dobranie optymalnych słów kluczowych.
Podczas wyboru słów kluczowych należy dokładnie się zastanowić nad tym, które dobrze wypozycjonowane hasła mogą przynieść pozycjonowanej stronie największe zyski. Specjaliści do spraw marketingu w wyszukiwarkach internetowych wyróżniają kilka sposobów na dobór słów kluczowych, wśród których najbardziej popularne są trzy metody: wcielenie się w rolę klienta, wykorzystanie rankingu słów kluczowych Google oraz analiza słów kluczowych konkurencji.
Aby prawidłowo przygotować słowa kluczowe metodą wcielenia się w rolę klienta należy dokładnie poznać psychologię internautów oraz metody korzystania przez nich z wyszukiwarek. Oprócz zastanowienia się nad tym czego osoba korzystająca z wyszukiwarki poszukiwać może na naszej stronie, niezwykle pomocne mogą okazać się wskazówki specjalistów, którzy przyznają, że niezwykle trudno jest ocenić psychologię internautów.
Nie mniej jednak, twierdzą oni, że ze sporą pewnością uznać można, iż większość osób korzystających z wyszukiwarek internetowych wpisuje szukaną frazę w mianowniku oraz w liczbie mnogiej. Informacja ta znacząco ułatwia dobór słów kluczowych pozwalając na stwierdzenie, że lepszym słowem kluczowy będzie fraza: „uczelnie Częstochowa”, niż „uczelnia Częstochowa”. Warto również, wiedzieć że internauci w nawyku mają skracanie zapytań, dlatego też fraza „uczelnie wyższe Częstochowa” nie będzie optymalną.
Kolejną metodą, która potwierdzi stwierdzenia zamieszczono w poprzednim akapicie jest metoda analizy słów kluczowych za pomocą narzędzi udostępnianych przez Google. Google Adwords – narzędzie propozycji słów kluczowych analizuje proponowane mu słowa oraz podaje przybliżone dla nich ilości miesięcznych zapytań oraz ich konkurencyjność. Przykładowy zestaw zaproponowanych słów kluczowych zamieszczono na rysunku.
Rysunek Słowa kluczowe zaproponowane przez narzędzie Google Adwords
Powyższy zestaw danych potwierdza informację, którą wywnioskować należało po zapoznaniu się z psychologią internautów. Wyraźnie widać, iż zdecydowanie najwięcej zapytań jest dla najkrótszego hasła: uczelnie Częstochowa, niemalże o połowę mniej zapytań powtarza się dla hasła w liczbie pojedynczej: uczelnia Częstochowa, natomiast zdecydowanie najmniej internautów decyduje się na wpisanie hasła: uczelnie wyższe Częstochowa. Ciekawą funkcją tej aplikacji jest podanie poziomu konkurencyjności, który w przypadku powyższych fraz uznany został za niski.
Inną popularną metodą pozwalającą na dobór słów kluczowych jest analiza konkurencji. Metoda ta wydawać może się najmniej lojalną, jednak pozwala na dobór słów, które wykorzystują firmy sprawnie funkcjonujące już na rynku. Aby poznać podstawowe słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencyjna witryna wystarczy zapoznać się z jej zawartością oraz przeanalizować kod źródłowy strony, a zwłaszcza znacznik META keywords. Zdobyte w ten sposób informacje na pewno będą dodatkową wskazówką przy przygotowaniu słów kluczowych dla reklamowanej strony.