Projekt Google AdSense jest programem partnerskim dla właścicieli witryn internetowych oraz ich twórców. Internauci uczestniczący w tym programie nazywani przez Google są „wydawcami”. Firma Google, jako pionier tego typu usługi w Internecie, przy jej tworzeniu zdecydowała się na rewolucyjny ruch postanawiając oddać część swoich dochodów z reklamy właścicielom stron internetowych uczestniczących w tym programie partnerskim.

Na efekt takiego typu działania nie trzeba było długo czekać. Połączenie możliwości reklamy swojej strony internetowej z opcją możliwego dodatkowego zarobku zainteresowało wielu internautów, którzy w szybkim tempie stworzyli ogromną sieć wydawców reklam.

W projekcie Google AdSense uczestniczą posiadacze stron internetowych z całego świata, którzy zgłaszają do niego swoje domowe witryny lub też strony internetowe swoich przedsiębiorstw.

Jak działa Google AdSense?

Jak wcześniej wspomniano, system Google AdSense oparty jest na reklamach kontekstowych. Za decyzję o tym, jaka reklama może być wyświetlona na konkretnej stronie internetowej, odpowiedzialne są specjalne automaty internetowe – roboty Google, które cyklicznie odwiedzając zgłoszone do współpracy strony partnerów, analizują ich treść i słowa kluczowe oraz dobierają dla nich odpowiednie zestawy reklam. Reklamy te mogą być prezentowane w formie tekstowej, graficznej lub wideo, a reklamują one te strony, które wykupiły usługę jaką jest kampania linków sponsorowanych.

Cena reklamy w Google AdWords

Proces naliczania opłat za reklamy w projekcie Google AdWords oparty jest o system CPC (ang. Cost Per Click). Oznacza to, iż firma decydująca się na wykupienie reklamy na którejś ze stron wskazanej jej przez robota Google, musi zapłacić określoną kwotę, gdy ktoś kliknie w jej reklamę umieszczoną na tej witrynie. Kwota jaką firmy są w stanie zapłacić za kliknięcie w ich reklamę określana jest w czasie licytacji dotyczącej danego słowa kluczowego. Oczywistym jest więc, że cena tego typu reklamy waha się w zależności od popularności zagadnienia związanego z branżą reklamującej się firmy. Ceny za kliknięcie w systemie Google AdWords wahają się od kilku centów do kilkunastu dolarów amerykańskich.

Wracając do AdSense

Do programu firmy Google AdSense zgłaszać mogą się posiadacze w zasadzie każdej strony internetowej. Redaktorzy Google nie akceptują jednak zgłoszeń stron internetowych o specyficznej, w wielu krajach nielegalnej tematyce, np. stron: pornograficznych, wulgarnych, o ubogiej treści, rozgłaszających nienawiść i przemoc, o narkotykach lub hazardzie.

Przedsiębiorstwa związane z którymś z tych zagadnień nie będą więc miały okazji skorzystać z systemu reklamy kontekstowej Google AdSense. Znaczna większość firm może i korzysta z tej formy reklamy stron internetowych, a dzięki ogromnej liczby „wydawców” reklam przedsiębiorcy mogą zdecydować się na promocję w wielu miejscach Sieci, często czerpiąc z tego ogromną korzyść związaną z wzrostem zainteresowania ich działalnością.