Marketingiem internetowym są działania marketingowe wykonywane z użyciem Internetu. Przedsiębiorcom chcącym zaspokoić potrzeby klientów za pomocą marketingu internetowego jest łatwiej w porównaniu z marketingiem tradycyjnym. A to za sprawą możliwości, które niesie ze sobą to źródło przekazu.
W Internecie występuje zupełnie inna segmentacja klientów, są mniejsze podziały, a konsumenci mają na siebie mniejszy wpływ, niż w przypadku metod tradycyjnych. Dzięki nowoczesnym technikom, jakie posiada Internet możliwe są nietradycyjne, niekonwencjonalne i pomysłowe formy marketingu. Użytkownicy mają dostęp do reklam, które tworzone są przy użyciu jednocześnie elementów zarówno tekstowych, jak i graficznych, wideo i dźwiękowych.
Brak podziału na kraje i regiony
W przypadku marketingu internetowego nie mamy do czynienia z podziałem na kraje i regiony, w których poszukiwani są klienci. W Internecie rynek nie ma granic. Klienci natomiast sami określają miejsce i czas, w którym zainteresują się danym produktem, co mogą robić praktycznie o dowolnej porze dnia i nocy, ponieważ reklamy w Internecie widnieją cały czas, nie ma tam godzin pracy, w których reklamy są aktywne.
Marketing internetowy a tradycyjny
Pewnym podobieństwem marketingu internetowego do tego tradycyjnego jest to, iż społeczność internetowa bardzo przywiązuje się do pioniera w danej branży, który jako pierwszy pojawił się ze swoim towarem. Konkurencja, która wchodzi na rynek w dalszej kolejności ma wielki problem, by dorównać swojemu poprzednikowi. Tak jak i w marketingu tradycyjnym, bycie pierwszym na rynku wiąże się z przewagą nad konkurencją, która pojawia się jako później jako forma wtórna.
Największą różnicą, która dzieli te dwa typy marketingu jest to, że w przypadku marketingu internetowego klienci częściej postrzegani są bardziej indywidualnie. Poprzez wypełnianie ankiet, pozostawianie informacji o swoich zainteresowaniach klient internetowy otrzymuje reklamy, które rzeczywiście mogą go interesować.
Wady marketingu internetowego
Natomiast w metodach tradycyjnych klienci postrzegani są jako grupy lub sektory, nie zawsze reklama trafia do odpowiedniej osoby, która mogłaby być nią zainteresowana. Marketing internetowy, tak jak wszystko, ma swoje słabe strony. Podczas badań marketingowych występują ograniczenia fizyczne – za pośrednictwem Internetu niemożliwe jest badanie towaru za pomocą zmysłów, takich jak: zapach, smak, dotyk. Jednocześnie podczas kontaktu z klientem przez Internet sprzedawca, w związku z brakiem osobistego kontaktu, nie może w pełni wyczuć jego nastawienia, humoru czy podejścia do transakcji.
Kolejną wadą tej formy marketingu jest to, że klienci w Internecie są bardziej anonimowi, mogą podawać się za inne osoby, młodsze lub starsze, a nawet o innej płci, niż w rzeczywistości. Sprawia to, iż trudno w tej kwestii o weryfikację informacji społeczno-demograficznych podawanych przez konsumentów.
Wpływ Internetu na marketing
Podstawowe działania marketingu internetowego pokrywają się z założeniami marketingu tradycyjnego. Internet ma jednak spory wpływ na jego elementy. Produkty, jakie dostępne są dla konsumentów na rynku elektronicznym pokrywają się z tymi oferowanymi w sklepach. W Internecie kupić można dosłownie wszystko to, co dostępne jest na rynkach tradycyjnych, np.: artykuły RTV i AGD, meble, książki, filmy, samochody, domy, mieszkania, gazety.
Oferowane są też różnego rodzaju usługi: bankowe, turystyczne i wiele innych. Dodatkowymi produktami oferowanymi na rynku elektronicznym są wirtualne przedmioty, takie jak: kartki okolicznościowe, elektroniczne bilety lotnicze. Największym wpływem Internetu na oferowane w nim do zakupu produkty, jest możliwość zamieszczenia przy nich szeregu dodatkowych informacji i opinii konsumentów.
Sprzedawcy towarów z wykorzystaniem Internetu mają praktycznie nieograniczone miejsce na zamieszczenie informacji dotyczących produktu, z którymi zawsze może zapoznać się klient. Dzięki temu firma handlująca na rynku elektronicznym ma o wiele większe możliwości edukacji klientów, niż ta działająca na rynku tradycyjnym. Kolejnym elementem marketingu, na który duży wpływ mają możliwości Internetu, jest cena. Konsument w Internecie ma bardzo szerokie pole manewru, w krótkim czasie jest w stanie sprawdzić oferty różnych sklepów i porównać ceny konkretnego produktu.
W przypadku rynku tradycyjnego nie jest to takie proste i wymaga większego zachodu. Jednocześnie ceny w sklepach internetowych są sporo niższe od cen, które proponowane są w sklepach tradycyjnych. Spowodowane jest to tym, że prowadzenie sklepu internetowego obciąża właściciela znacznie niższymi kosztami. W Internecie szeroko wykorzystywana jest większość możliwości promocji, na którą składają się: reklama, promocja sprzedaży, publicity i public relations.
Inaczej jest ze sprzedażą osobistą, o którą trudno przy kontakcie wirtualnym między sprzedawcą, a kupcem, co jest głównym założeniem handlu przez Internet. Możliwości Internetu doskonale wykorzystywane są w reklamie i promocji sprzedaży. Internet umożliwia bezpłatne wysyłanie informacji do potencjalnych klientów oraz odpowiadania na ich pytania, co ma duży wpływ na dobry kontakt z klientem. Firmy działające w Internecie dbają też o public relations zamieszczając często na swoich stronach różne informacje oraz artykuły przeznaczone dla prasy, takie jak: informacje na temat firmy, na temat produktów lub listy zadowolonych klientów.
Komentarze oraz opinie na temat firm mogą być też umieszczane na różnego rodzaju forach lub grupach dyskusyjnych, do których wszyscy mają łatwy dostęp i mogą się tam udzielać lub szukać informacji. Dystrybucja towarów materialnych z wykorzystaniem marketingu internetowego jest bardzo prosta, w dzisiejszych czasach dotarcie do klienta lub wysłanie do niego towaru, nie stanowi najmniejszego problemu, nawet jeśli znajduje się on w bardzo odległym miejscu. Jeśli chodzi o towary niematerialne, to ich dystrybucja jest jeszcze prostsza. Wszelkie dokumenty lub pliki sprzedawane drogą elektroniczną w prosty sposób zostają wysłane do klienta korzystając z usług podstawowych serwerów internetowych lub poczty elektronicznej.
Marketing w Internecie dopiero się rozwija, jednak łatwo można zaobserwować, że handel internetowy stanowi obecnie dobrą alternatywę dla handlu tradycyjnego. Coraz więcej konsumentów decyduje się na korzystanie z usług przedsiębiorstw działających na rynku elektronicznym, a ich liczba zapewne będzie stale rosnąć. Dlatego też, temat ten wydaje się być niezwykle interesującym i powinien być bacznie obserwowany przez wszystkie przedsiębiorstwa, które jeszcze nie korzystają z możliwości, jakie niesie ze sobą sieć Internet.