Wiedząc, iż głównym tematem niniejszej strony jest zagadnienie związane z pozycjonowaniem stron WWW w wyszukiwarkach internetowych, należałoby wyjaśnić czym dokładnie jest wyszukiwarka internetowa.
Czym jest wyszukiwarka internetowa?
Jest to strona internetowa, której wykorzystanie daje użytkownikowi możliwość odnalezienia w globalnej sieci Internet informacji, które połączone są z wymienionymi przez niego słowami kluczowymi.
Wyszukiwarki są więc doskonałymi narzędziami, które usprawniają użytkowanie Internetu poprzez łatwe i skuteczne wyszukiwanie z ich pomocą informacji. Kolejnym krokiem przy analizie najpopularniejszych wyszukiwarek jest ich odpowiednia selekcja. Warto zauważyć, iż do poniższej analizy wybrane zostały największe globalne wyszukiwarki, które są powszechnie znane.
Zdarza się, że użytkownicy Internetu budują własne narzędzia oraz bazy do wyszukiwania stron, jednak nie na wszystkich z nich warto się skupiać, większość z nich w świecie Internetu pozostaje bowiem anonimowa.
Przygotowując analizę najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych posługiwano się tematycznym portalem internetowym ranking.pl, który przedstawia wiele ciekawych danych statystycznych na temat Internetu oraz jego użytkowników. W tabeli przedstawiono zestawienie najpopularniejszych w Polsce wyszukiwarek internetowych według ich domen.
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
Tabela. Udział w rynku wyszukiwarek – Polska, kwiecień 2012
Lp. |
Nazwa wyszukiwarki |
Popularność |
1. |
Google.pl |
93.96% |
2. |
Bing.pl |
1.23% |
3. |
Wp.pl |
1.07% |
4. |
Onet.pl |
1.03% |
5. |
Search.babylon.com |
0.82% |
6. |
Ask.com |
0.30% |
7. |
Interia.pl |
0.27% |
Na podstawie powyższych danych zauważono, że narzędziem, które zdecydowanie dominuje nad konkurencją jest wyszukiwarka Google. Ze strony tej w razie potrzeby wyszukania informacji korzysta ponad 93% użytkowników Internetu. W dalszej kolejności znajduje się wyszukiwarka Microsoftu o nazwie Bing, z której korzysta zaledwie 1.23% internautów. Warto zauważyć, że na kolejnych miejscach pod względem popularności są wyszukiwarki zainstalowane na popularnych portalach internetowych: Onet.pl, WP.pl oraz Interia.pl.
Niezwykle istotnym jest tutaj fakt, że wyszukiwarki Onet.pl oraz Interia.pl, jak wiele innych, działają wykorzystując algorytm wyszukiwania udostępniany przez dominującą wyszukiwarkę Google. Fakt ten sprawia, że przyglądając się wyszukiwarkom ze względu na algorytm, z którego korzystają, jeszcze bardziej widać dominację Google. Dane zamieszczone w tabeli poniżej przedstawiające najczęściej wykorzystywane algorytmy wyszukiwarek.
Tabela. Udział w rynku algorytmów wyszukiwarek – Polska, kwiecień 2012
Lp. |
Nazwa algorytmu |
Popularność |
1. |
|
97.17% |
2. |
MSN |
1.24% |
3. |
NetSprint |
1.07% |
4. |
AskJeeves |
0.31% |
5. |
Yandex |
0.13% |
Zgodnie z danymi umieszczonymi w tabeli wyraźnie widać, iż nieco ponad 97% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarek opartych na algorytmie Google, znajdują się one między innymi na takich strona internetowych jak Onet.pl, Interia.pl czy też oczywiście Google.pl. Portale te są jednymi z największych serwisów informacyjnych w Polsce, z których korzysta spora rzesza internautów.
Korzystając z nich mają oni świadomy lub nieświadomy dostęp do wyszukiwarki obsługiwanej przez Google. Należy również zauważyć, iż z konkurencyjnych produktów jedynie wyszukiwarka marki MSN, która obsługuje serwis Bing.pl przekroczyła poziom 1% popularności. Powyższa analiza pokazuje, że firma Google zdecydowanie zdominowała rynek, czego skutek widoczny jest również w dziedzinie pozycjonowania stron.
Związane jest to bowiem z tym, że obecnie na polskim rynku marketingu, w wyszukiwarkach internetowych wszyscy skupiają się na tym, aby dbać o pozycje swoich stron właśnie w wyszukiwarce Google, przez co produkty konkurencyjne schodzą na boczny plan.
Pragnąc wyjaśnić fenomen wyszukiwarki Google należy stwierdzić, iż polega on na tym, że programiści zatrudnieni przez firmę Google stworzyli najlepsze algorytmy obsługujące wyszukiwarki, dzięki którym zwracają one najbardziej trafne odpowiedzi na zapytania internautów. Niezwykle istotny jest tutaj również sposób indeksacji nowych stron pojawiających się w sieci.
Internetowe automaty stworzone przez firmę Google przeszukują Internet w celu odnalezienie nowych stron internetowych, takich jak: https://mlodytata.pl/blog-parentingowy/. Ich metody są o wiele szybsze oraz bardziej dynamiczne, przez co zasoby wyszukiwarki sprawnie się zwiększają, dzięki czemu przedstawić są w stanie coraz bardziej rzetelne odpowiedzi na zapytania internautów.
Historia pierwszych wyszukiwarek internetowych
Co ciekawe wyszukiwarka Google nie była pierwszą, która pojawiła się na internetowym rynku, nie jest więc to powodem jej dominacji nad podobnymi produktami.
Historia polskich wyszukiwarek internetowych sięga 1991 roku, kiedy do użytku oddano wyszukiwarkę Emulti, kolejnymi popularnymi aplikacjami do przeszukiwania treści Internetu były wyszukiwarki Archie oraz Infoseek, które pojawiły się na przełomie 1994 i 1995 roku. Polska wersja wyszukiwarki Google udostępniona została w roku 2004 i bardzo szybko zdominowała konkurencję, którą z biegiem lat bardzo często zastępowała.
Niezwykle istotnym wydaje się fakt, iż z obecnie funkcjonujących wyszukiwarek, które omówiono we wcześniejszej, jedynie wyszukiwarka NetSprint jest starsza od Google – na polskim rynku funkcjonuje od 2001 roku. Ciekawostką natomiast jest fakt, iż wyszukiwarka Bing, która jest drugą w kolejności najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce, uruchomiona została dopiero w 2009 roku.
Od tego czasu udało jej się zdobyć obecną pozycję na rynku, pewnym wydaje się być więc, że w przyszłości firma MSN będzie starała się usprawnić wyszukiwarkę Bing do tego stopnia, aby dorównała ona Google.