„Internetowe bazy firm” są miejscem w Internecie, gdzie umieszczone i podzielone na różne kategorie są wszelkiego rodzaju firmy. W zależności od charakteru strony internetowej zawierać ona może dane na temat firm działających w całym kraju lub tylko w danym jego regionie. Analiza rozwiązań technologicznych, które wykorzystywane mogą być w marketingu, przedstawia dwie tego typu bazy firm: ogólnopolską bazę PKT – Polskich Książek Telefonicznych (www.pkt.pl) oraz regionalną, częstochowską multimedialną bazę firm Twoja Częstochowa.
Po co istnieją bazy firm?
Istotą internetowych baz firm jest posiadanie informacji na temat przedsiębiorstw. Na podstawie tych informacji oraz słów kluczowych internauci mogą przeszukiwać internetowe bazy firm w celu znalezienia interesującego ich przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy umieszczający swoją firmę w owej bazie, mogą natomiast zdecydować się na kilka wariantów swojego ogłoszenia. Podstawowy wariant obejmuje informację na temat nazwy firmy, adresu działalności, numeru telefonu, godzin otwarcia oraz branży, w której działa dana firma. W wypadku tego typu ogłoszenia – podstawowej wizytówki firmy, na profilu dotyczącym przedsiębiorstwa umieszczona jest też mapa wskazująca, w którym miejscu miasta znajduje się dana firma.
Reklama w bazach firm
Tego typu wariant reklamowy w ogólnopolskiej bazie firm PKT nie wygląda zbyt imponująco. Istnieje jednak możliwość, aby firma uatrakcyjniła swój profil poprzez wykorzystanie dodatkowych opcji oferowanych przez dostawcę tej usługi. Wykorzystanie takich możliwości, jak: rozszerzony opis działalności, podanie dodatkowych informacji na temat oferowanych produktów, dodanie zdjęć sprzedawanych produktów, dodanie opcji zakupu towaru poprzez serwis www.pkt.pl, znacząco może wpłynąć na skuteczność działalności marketingowej firmy reklamującej się w Internecie.
Inną bardzo ciekawą opcją reklamy i promocji swojej firmy w bazie PKT jest opcja wirtualnego spaceru po reklamowanej firmie. Technika ta, nazywana panoramą sferyczną lub QTVR (ang. QuickTime Virtual Reality) pozwala na interaktywne oglądanie panoram, które zbudowane są z odpowiednio złożonych ze sobą zdjęć cyfrowych. Odbiorca korzystając z tej usługi ma wrażenie, że znajduje się wewnątrz wirtualnej kuli, gdzie za pomocą kursora myszy może wskazywać miejsce, które chce obejrzeć. Tego typu rozwiązanie technologiczne stało się w ostatnich latach bardzo popularne i coraz więcej instytucji, chcących zachęcić konsumentów do korzystania ze swoich usług, decyduję się na użycie tej techniki. Funkcja ta oferowana jest przez PKT.
Ciekawą alternatywą dla ogólnopolskich internetowych baz firm są ich regionalne odpowiedniki. Przykładem tego typu serwisu jest multimedialna baza częstochowskich firm – Twoja Częstochowa. Ten niekomercyjny serwis działa na zasadach podobnych do tych, które prezentowane są w bazie firm PKT. Ponadto posiada pewne indywidualne cechy. Twórcy serwisu umożliwi firmom zamieszczanie na ich podstronach, oprócz podstawowych informacji, takie dane jak: numer komunikatorów Skype i Gadu-Gadu, pliki z ofertami handlowymi, zdjęcia, filmy wideo oraz logo firmy. Serwis wykorzystuje możliwości oferowane przez maps.google.com, dzięki czemu użytkownik, po podaniu swojej lokalizacji otrzymuje informację na temat dystansu dzielącego go od firmy oraz wskazówki na temat dojazdu do pożądanego przez niego położenia podanej uprzednio firmy.