Poczta elektroniczna, jako jedna z najbardziej popularnych usług Internetu, szeroko wykorzystywana jest przez przedsiębiorców. Firmy pragnące zainteresować potencjalnych klientów swoimi usługami mogą wysyłać do nich reklamowe e-maile opisujące ich oferty. Działania te jednak nie zawsze są mile widziane przez ich odbiorców. Dlatego podzielono je na mailing reklamowy oraz spam.
Mailing reklamowy na przykładzie o2.pl
Mailing reklamowy jest reklamą wysyłaną do grupy odbiorów w postaci poczty elektronicznej w formie dokumentu tekstowego jako mailing statyczny lub w postaci html z elementami wideo, jako mailing dynamiczny. Tego typu wiadomości elektroniczne wysyłane są najczęściej do użytkowników darmowych kont poczty elektronicznej.
Głównymi zaletami mailingu są: wysoka skuteczność oraz precyzyjne dotarcie do klienta poprzez targetowanie demograficzne i geotargetowanie. Współczesne przedsiębiorstwa chcące pozyskać nowych klientów w sieci Internet bardzo często decydują się na korzystanie z tego typu usług.
Jednym z wielu dostawców usługi mailingu reklamowego jest portal o2.pl, oferujący wysyłanie maili reklamowych do użytkowników swoich kont pocztowych. Przedsiębiorcy zdecydowani na reklamę swojej firmy poprzez skorzystanie z usług portalu o2.pl mają możliwość wyboru jednej z wielu opcji oferowanych wersji reklam mailowych. W tabeli przedstawione są różne wersje emisji reklamy mailowej wraz z ich ceną.
Cennik usługi mailingu reklamowego w serwisie o2.pl za 1000 emisji reklamy
Liczba kont |
Forma mailingu |
|||
TXT |
HTML (do 25kB) |
HTML (do 50kB) |
Video (do 1MB) |
|
500 000 |
61 zł |
80 zł |
99 zł |
118 zł |
1 000 000 |
58 zł |
75 zł |
93 zł |
110 zł |
2 000 000 |
52 zł |
68 zł |
84 zł |
100 zł |
3 000 000 |
47 zł |
61 zł |
75 zł |
89 zł |
4 000 000 |
40 zł |
51 zł |
63 zł |
74 zł |
Źródło: Internet: http://reklama.o2.pl/docs/Cennik_Grupa_o2_2011.pdf.
Oferta serwisu o2.pl, przedstawiona w powyższej tabeli, informuje nas o kosztach wysłania pakietu tysiąca maili w zależności od sumy kont użytkowników, do których wysłana ma być wiadomość reklamowa oraz od formy w jakiej mail ma zostać wysłany. Zgodnie z powyższą tabelą wyraźnie widać, iż wraz ze wzrostem łącznej liczby wysłany maili spada jednostkowa cena za 1000 emisji reklamy.
\Z kolei wraz ze złożonością reklamy, jej wielkością oraz bardziej rozbudowaną formą cena jej emisji rośnie. Adekwatnie do cennika usług portalu o2.pl wpływ na cenę reklamy poprzez mailing reklamowy ma też proces targetowania, czyli segmentacji konsumentów w celu określenia docelowej grupy odbiorczej.
Koszt zlecenia, w przypadku którego przedsiębiorstwo decyduje się na wysyłanie maili reklamowych do wybranej grupy użytkowników wzrasta o 20%. Tabela przedstawia kryteria targetowania mailingu oferowane przez portal o2.pl.
Tabela. Kryteria targetowania odbiorców mailingu reklamowego
Płeć |
Wykształcenie |
Wiek |
Wielkość miasta zamieszkania |
Województwo |
Miasto |
Branża pracy |
Sytuacja zawodowa |
Zainteresowania |
Źródło: Internet: http://reklama.o2.pl/docs/Cennik_Grupa_o2_2011.pdf.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w powyższej tabeli stwierdzić należy, iż potencjalnych odbiorców mailingu reklamowego podzielić można na wiele kategorii. Skuteczność reklamy w przypadku podjęcia przez przedsiębiorstwo decyzji o promocji poprzez mailing reklamowy w znacznym stopniu zależna jest od wyboru odpowiednich kategorii decydujących o wysłaniu wiadomości reklamowych do konkretnych odbiorców. Dlatego właśnie na tym etapie przedsiębiorstwa korzystającego z tego typu usług powinny przeprowadzić dokładną analizę rynku docelowego, aby podjąć jak najlepszą decyzję.