W świecie Internetu od samego jego początku spotkać można się było z różnymi formami reklamy. W poprzednich częściach tej pracy napisano o reklamie, poprzez: stworzenie własnej strony internetowej, ogłoszenie się w internetowej bazie firm, wysyłanie e-maili reklamowych oraz reklamę za pomocą bannerów reklamowych.

Nowa formy reklamy w Internecie

Wraz z rozwojem technologii internetowych powstała jednak nowa i bardzo ciekawa forma reklamy w Internecie. Jest nią reklama kontekstowa.  Ideą reklamy kontekstowej jest prezentowanie internautom goszczącym na danej stronie internetowej reklam o treści ściśle powiązanej i dopasowanej do treści przeglądanej strony. Aby to lepiej wyjaśnić należy przytoczyć pewien przykład: przyjmijmy, że internauta przegląda stronę internetową opisującą materiały budowlane. Reklama kontekstowa w takiej sytuacji wygeneruje linki reklamowe, które mogą przekierować internautę do sklepu internetowego z materiałami budowlanymi.

Forma reklamy kontekstowej odniosła wielki sukces, właśnie dlatego, że zawsze prezentowana jest ona osobom, które wyrażają zainteresowanie konkretnym tematem. Pionierem reklamy kontekstowej jest firma Google, oferująca usługę Google AdWords. Wraz z rozwojem tej formy reklamy pojawiać zaczęło się coraz więcej firm oferujących tego typu usługi. Wśród polskich przedstawicieli uwagę przykuwa projekt zrealizowany przy współpracy firm Wirtualna Polska i Netsprint nazwany Adkontekst WP.

Systemy reklamy kontekstowej Google oraz WP są najpopularniejszymi projektami tego typu w Polsce. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez serwis www.money.pl korzysta z nich odpowiednio 11,7 mln i 10 mln polskich internautów.