Schemat profilu użytkownika oraz wyników wyszukiwania we wszystkich popularnych wyszukiwarkach jest zwykle przedstawiany w podobny sposób. Zasadniczo na stronie z wynikami wyszukiwania dla konkretnego zapytania przedstawiona jest lista dokumentów, spośród których każdy zawiera podstawowe informacje, którymi są: adres URL odsyłający do odnalezionego dokumentu, jego tytuł oraz opis. Koncentrując się jednak na wyszukiwarce Google warto dokładnie scharakteryzować obecny schemat przedstawiający wyniki jej pracy.

Jak wygląda schemat wyszukiwań?

Chcąc opisać przykładową stronę przedstawiającą wyniki wyszukiwania na rysunku umieszczono wzorcową stronę, na której wyświetlono wyniki dla zapytania „pogotowie komputerowe”. Poniższy schemat pozwoli na przeanalizowanie wszystkich podstawowych cech, które charakteryzują obecny schemat wyszukiwania.

Rysunek. Schemat wyników wyszukiwania w Google

Wyniki wyszukiwań

Zasadniczo, przy standardowych ustawieniach wyszukiwarki, na pierwszej stronie wyników pojawić się może od 10 do 17 wyszukanych dokumentów. Wraz z rozwojem Internetu, ze zwiększeniem się ilości jego funkcji i możliwości rozwinął się też wygląd wyników wyszukiwań przedstawianych przez Google. Obecnie na podstronie wyświetlającej wyniki dla konkretnych zapytań pojawia się wiele gadżetów.

Widać je na powyższym rysunku, gdzie oprócz tradycyjnych wyników pojawia się także mapka z punktami oznaczonymi znakami od A do G. Punkty które wyświetlane są dzięki nowej usłudze Google Miejsca, która promuje wyniki z wyszukiwań lokalnych. Właśnie w przypadku hasłem, które obsługiwane są przez tą usługę na pierwszej stronie wyników wyświetlanych jest 17 pozycji, a w pozostałych przypadkach najczęściej spotyka się 10 wyników wyszukiwań.

Poprzez tę usługę, twórcy wyszukiwarki chcą ułatwić jej użytkowanie internautom, którzy w prosty sposób będą mogli zobaczyć wyniki wyszukiwań dla pobliskiej im lokalizacji, dzięki czemu np. mieszkaniec Częstochowy nie będzie trafiał na strony internetowe firm z Warszawy, które zajmują się naprawą komputerów. Kolejną ciekawą opcją w wynikach wyszukiwań jest wyświetlanie się grafiki. Dla popularnych haseł, które kojarzyć mogą się z grafiką lub obrazami wideo algorytm wyświetla odpowiednie pliki multimedialne. Na powyższym rysunku widać grafikę związaną z naprawą komputerów, gdzie na pierwszym miejscu znajduje się obraz ze strony firmy świadczącej takie właśnie usługi.

Zdarzenie to nie jest przypadkowe, firma ta na pewno starała się zadbać o to, aby ten obraz, będący jej wizytówką, wyświetlał się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Warto również zauważyć, iż po prawej stronie wyników wyszukiwań wymienione zostały typy dokumentów, jakich internauta może poszukiwać. Dzięki tej funkcji zawęzić możemy obszar naszych poszukiwać na przykład do samych obrazów, filmów lub dyskusji. Wtedy już strona wyświetlająca wyniki wyszukiwań będzie o wiele mniej rozbudowana, co z kolei pozwala na to, aby internauta lepiej orientował się w przedstawianej mu treści.

Podpowiedzi Google

Kolejną ciekawą funkcją, która wprowadzona do wyszukiwarki została w ostatnich latach są podpowiedzi Google. Sugerują one użytkownikami podobne hasła, którymi zainteresować się może poszukując danej informacji. Rysunek przedstawia podpowiedzi Google dla zapytania „pogotowie komputerowe”.

 Rysunek. Podpowiedzi wyszukiwarki Google

Podpowiedzi Google

Podpowiedzi Google

Na powyższym rysunku wyraźnie widać, że algorytm próbuje podpowiedzieć użytkownikowi zapytania o wiele bardziej konkretne, niż pierwotna wersja, której użył internauta. W przypadku hasła „pogotowie komputerowe” zaobserwować można podpowiedzi takie jak: „pogotowie komputerowe cennik” czy też „pogotowie komputerowe Kraków”, ze sprecyzowanym już miastem, w którym świadczona miałaby być usługa.

Wyniki wyszukiwań z linkami sponsorowanymi

W zależności od popularności zapytania oraz jego konkurencyjności w wynikach wyszukiwań Google pojawić mogą się również linki sponsorowane. Jest to swoista forma reklamy i promowania witryny, której właściciel zdecydował się zapłacić właścicielom wyszukiwarki za pokazanie swojej strony na pierwszej zakładce wyników wyszukiwań.

Usługa ta nazwana została Google Adwords i przydatna jest zwłaszcza dla tych właścicieli stron, których witryny nie pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach naturalnych. Przykład wyników wyszukiwań z umieszczoną reklamą sponsorowaną umieszczono na rysunku poniżej.

Rysunek. Wyniki wyszukiwań z reklamą sponsorowaną

Linki sponsorowane

Rysunek ten przedstawia wyniki wyszukiwań dla hasła „zarządzanie i inżynieria produkcji”. Widać na nim, iż jedna z uczelni chcąc zwiększyć swoją popularność zamieściła na to hasło swoją reklamę, dzięki czemu znajduje się ona na samym szczycie wyników wyszukiwań. Operacja taka może być wykonana bardzo szybko, a efekt jej jest błyskawicznie odczuwalny, w przeciwieństwie do naturalnego pozycjonowania strony, które jest procesem zdecydowanie bardziej rozbudowanym i długotrwałym.