Pisząc o Internecie nie sposób nie wspomnieć o dobrodziejstwach wynikających z korzystania z niego, ale także o ograniczeniach i zagrożeniach, z którymi mogą spotkać się przedsiębiorstwa korzystające z dostępu do Sieci. Bardzo rozbudowane, dokładne i satysfakcjonujące badania poruszające te tematy przedstawione zostały w książce zatytułowanej Internet w marketingu, napisanej pod redakcją Andrzeja Bajdaka.
Badanie wad Internetu
W badaniach wzięła udział grupa pracowników 280 przedsiębiorstw z województwa śląskiego. Po pierwszej analizie wyników wyselekcjonowano 269 poprawnie wypełnionych kwestionariuszy, których wyniki przedstawione są w poniższych tabelach. Tabela przedstawia zagrożenia wynikające z wykorzystania Internetu przez przedsiębiorstwa.
Tabela. Zagrożenia wynikające z wykorzystania Internetu przez przedsiębiorstwa
Niebezpieczeństwo zniszczenia sieci przez wirus |
Ryzyko włamań do systemu |
Ryzyko utraty informacji |
Wzrost konkurencji i naśladownictwo skali globalnej |
Inne |
|
Próba ogółem |
77,0% |
50,6% |
39,8% |
21,6% |
3,7% |
Źródło: Internet w marketingu: Redakcja naukowa, A. Bajdak.
Wyniki przeprowadzonych badań wyraźnie ukazują, iż największym zagrożeniem, z jakim kojarzy się pracownikom korzystanie w pracy z Internetu jest niebezpieczeństwo zniszczenia sieci przez wirus, opinię taką wyraziło aż 77% respondentów. Nieco ponad połowa badanych osób (50,6%) uznała, iż w związku z dostępem do Internetu istnieje duże ryzyko włamań do systemu, a 39,8% z nich boi się utraty informacji. Obawy te są słuszne. Dlatego obecnie komputery zabezpieczane są szeregami aplikacji chroniącymi je przed atakami wirusów, bądź osób z zewnątrz. Nie przed wszystkim atakami da się jednak uchronić, dlatego korzystanie z Sieci zawsze niesie za sobą pewne ryzyko. 21,6% respondentów stwierdziło, że wraz z zaistnieniem firmy w Internecie wzrasta ryzyko naśladownictwa, a co za tym idzie wzrasta liczba konkurencji. Obawy te jednak nie wydają się słuszne, ponieważ z pojęciem konkurencji przedsiębiorcy spotykają się od lat. Internet ukazuje niewyobrażalną moc reklamy i promocji, błędem więc jest niechęć do wykorzystania tego zjawiska z powodu obawy przed konkurencją. Ciekawym wynikiem przeprowadzonego badania jest fakt, że kilka procent ankietowanych stwierdziło, że wykorzystanie przez przedsiębiorstwo Internetu nie niesie ze sobą żadnych zagrożeń.
Korzyści z korzystania z Internetu w firmie
Poniższa tabela przedstawia odpowiedzi respondentów na pytanie o korzyści wynikające z wykorzystania Internetu przez przedsiębiorstwa.
Tabela. Korzyści wynikające z wykorzystania Internetu przez przedsiębiorstwa
Możliwość dostępu do bogatego źródła informacji |
Możliwość dotarcia z ofertą do większej liczby klientów |
Niskie koszty uzyskania informacji |
Poprawa wizerunku firmy |
Usunięcie ograniczeń czasowych |
Usunięcie ograniczeń terytorialnych |
Wzrost skuteczności marketingu |
Poprawa poziomu obsługi klientów |
Wzrost wielkości sprzedaży |
Wzrost tempa transakcji |
Redukcja kosztów marketingowych |
Inne |
|
Próba ogółem |
84,4% |
71,4% |
66,5% |
51,3% |
40,5% |
40,5% |
37,2% |
26,0% |
25,7% |
18,6% |
16,4% |
0,4% |
Źródło: Internet w marketingu: Redakcja naukowa, A. Bajdak.
Powyższe dane ukazują, iż zdecydowana większość respondentów (84,4%) jako największy pożytek płynący z wykorzystania Internetu przez przedsiębiorstwo uznała możliwość dostępu do bogatego źródła informacji. Aż 66,5% osób uznało, że korzyścią są niskie koszty uzyskania informacji. W Sieci bowiem można znaleźć wiele informacji praktycznie na każdy temat w relatywnie krótkim czasie i w bardzo prostu sposób. Opinia ta jest więc jak najbardziej słuszna. Dużą liczbę wskazań miały też takie korzyści, jak możliwość dotarcia z ofertą do większej liczby klientów i poprawa wizerunku firmy. Faktem jest, że współcześnie istniejące firmy powinny posiadać swoje strony internetowe. Spowodowane jest to tym, że znaczna część społeczeństwa posiada dostęp do Internetu i bardzo często korzysta z niego po to, aby znaleźć w sieci informacje na temat konkretnych przedsiębiorstw. Skoro wzrasta zainteresowanie Internetem wśród konsumentów, powinno też ono wzrastać wśród przedsiębiorców, którzy właśnie za pomocą Sieci mogą odnaleźć nowych nabywców. 40,5% respondentów stwierdziło, iż możliwości Internetu usuwają ograniczenia czasowe oraz terytorialne. Kontakt w Sieci jest bardzo ułatwiony, użytkownicy mogą jednocześnie przeglądać oferty kilku usługodawców niekoniecznie mających swoje siedziby w mieście, w którym przebywa konsument, co zwiększa zasięg terytorialny działania firmy. Nieco ponad 37% respondentów uznało, że wykorzystanie Internetu pozytywnie wpływa na skuteczność marketingu, 26% z nich zwróciło uwagę na poprawę poziomu obsługi klientów, a 25,7% osób biorących udział w badaniu za główną korzyść uznało wzrost sprzedaży towarów.
Wyniki przeprowadzonych badań uświadamiają, jak duże są dobrodziejstwa płynące z wykorzystania Internetu przez firmy. Jest ich znacznie więcej, niż wad czy zagrożeń z tego wynikających. Warto zwrócić uwagę na to, że zalety płynące z możliwości używania Internetu mają wpływ na najważniejsze dla przedsiębiorstw wartości, takie jak: wielkość sprzedaży, prosty kontakt z klientem i możliwość dotarcia do jak najszerszego grona konsumentów.